พระนครศรีอยุธยา Ayutthaya

พระนครศรีอยุธยา Thailand
ลักษณะของพื้นที่ภาคกลางจะเป็นที่ราบลุ่มแม่น้ำ ดังนั้นคนส่วนใหญ่ในพื้นที่ภาคกลาง จึงประกอบอาชีพเกษตร การเลี้ยงสัตว์ และการทำประมงทั้งน้ำจืดและประมงน้ำเค็ม อีกทั้งอาชีพค้าขายก็เป็นอีกอาชีพหนึ่งที่คนภาคกลางนิยมกันมาก เพราะว่าภาคกลาง จะมีทางคมนาคมที่สะดวกสบายทั้งทางบกและทางน้ำ ทำให้เหมาะแก่การทำการค้าเป็นอย่างยิ่ง
อาชีพในภาคกลาง ส่วนใหญ่เป็นการเพาะปลูก คือการทำนา แต่จะมีอาชีพอย่างอื่นอีกมาก เช่น การทำไร่ข้าวโพด ข้าวฟ่าง การทำสวนผัก สวนผลไม้ เช่น สวนส้ม ส้มโอ มะขามหวาน มะม่วง การเลี้ยงปลา เลี้ยงกุ้ง เลี้ยงสุกร วัวเนื้อ วัวนม ไก่เนื้อ ไก่ไข่ ฯลฯ นอกจากนั้นยังมีการอุตสาหกรรมต่าง ๆ การค้า งานบริการ ล้วนแต่เป็นอาชีพสำคัญ กรุงเทพมหานครเป็นนครที่ใหญ่โตมีประชากรมาก รวมกิจกรรมทางเศรษฐกิจทุกอย่างไว้ และขณะเดียวกันก็รวมเอาปัญหาสารพัดอย่างไว้ด้วย เช่น ปัญหาชุมชนแออัด ปัญหาอาชญากรรม ยาเสพย์ติด การจราจรติดขัด มลพิษทั้งอากาศและน้ำ ภาคกลางจึงเป็นศูนย์รวมทางเศรษฐกิจทุกด้าน ดังนั้นประชากรในเขตนี้โดยเฉลี่ยจึงมีความเป็นอยู่ดีกว่าประชากรในเขตอื่น ขณะที่ประทศเริ่มมีผลิตผลทางอุตสาหกรรมมากขึ้น การขยายตัวได้เริ่มจากภาคนี้และทำให้ในปัจจุบันมูลค่าการส่งออกของผลิตผลทางอุตสาหกรรมมีมากกว่ามูลค่าการส่งออกของผลิตผลทางด้านเกษตรกรรม ทั้งนี้ไม่ได้หมายความว่าเราส่งสินค้าทางการเกษตรน้อยลง แต่เป็นผลมาจากการเปรียบเทียบมูลค่าระหว่างสองกลุ่มกิจกรรมทางเศรษฐกิจ
เนื่องจากภาคกลางเป็นแหล่งอาชีพที่สำคัญจึงพบว่าประชากรในภูมิภาคอื่นได้อพยพมาหางานในภูมิภาคนี้โดยเฉพาะในกรุงเทพมหานครและบริเวณใกล้เคียง นอกจากประชากรในประเทศเราแล้วยังมีคนต่างประเทศ เช่น กัมพูชา พม่า ลาว บังกลาเทศ ได้พยายามแอบมาหางานทำในภูมิภาคนี้ จึงนับได้ว่าภาคกลางเป็นภาคที่ก้าวหน้าทางด้านเศรษฐกิจกว่าภูมิภาคอื่นๆ
พระนครศรีอยุธยา
พระนครศรีอยุธยาเคยเป็นราชธานี (เมืองหลวง) ของอาณาจักรอยุธยา หรืออาณาจักรสยาม ตลอดระยะเวลา 417 ปี ตั้งแต่ พ.ศ. 1893 กระทั่งเสียกรุงแก่พม่า เมื่อ พ.ศ. 2310 ครั้นเมื่อพระเจ้าตากสินมหาราชทรงสถาปนาราชธานีแห่งใหม่ที่กรุงธนบุรี กรุงศรีอยุธยาก็ไม่ได้กลายเป็นเมืองร้าง ยังมีคนที่รักถิ่นฐานบ้านเดิมอาศัยอยู่ และมีราษฎรที่หลบหนี้ไปอยู่ตามป่า กลับเข้ามาอาศัยอยู่รอบ ๆ เมือง รวมกันเข้าเป็นเมือง จนทางการยกเป็นเมืองจัตวาเรียกว่า "เมืองกรุงเก่า"
เมื่อ พ.ศ. 2325 ในรัชสมัยพระบาทสมเด็จพระพุทธยอดฟ้าจุฬาโลกมหาราช ทรงยกเมืองกรุงเก่าขึ้นเป็น หัวเมืองจัตวา เช่นเดียวกับในสมัยกรุงธนบุรี หลังจากนั้น พระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัวโปรดให้จัดการปฏิรูปการปกครองทั้งส่วนกลางและส่วนภูมิภาค โดยการปกครองส่วนภูมิภาคนั้น โปรดให้จัดการปกครองแบบเทศาภิบาลขึ้น โดยให้รวมเมืองที่อยู่ใกล้เคียงกัน 3-4 เมือง ขึ้นเป็นมณฑล มีข้าหลวงเทศาภิบาลเป็นผู้ปกครอง โดยในปี พ.ศ. 2438 ทรงโปรดให้จัดตั้งมณฑลกรุงเก่าขึ้น ประกอบด้วยหัวเมืองต่าง ๆ คือ กรุงเก่าหรืออยุธยา อ่างทอง สระบุรี ลพบุรี พรหมบุรี อินทร์บุรี และสิงห์บุรี
ต่อมาทรงพระกรุณาโปรดเกล้าฯ ให้รวมเมืองอินทร์และเมืองพรหมเข้ากับเมืองสิงห์บุรี ตั้งที่ว่าการมณฑลที่อยุธยา และในปี พ.ศ. 2469 เปลี่ยนชื่อจาก "มณฑลกรุงเก่า" เป็น "มณฑลอยุธยา" ซึ่งจากการจัดตั้งมณฑลอยุธยามีผลให้อยุธยามีความสำคัญทางการบริหารการปกครองมากขึ้น การสร้างสิ่งสาธารณูปโภคหลายอย่างมีผลต่อการพัฒนาเมืองอยุธยาในเวลาต่อมา จนเมื่อยกเลิกการปกครองระบบเทศาภิบาล ภายหลังการเปลี่ยนแปลงการปกครอง พ.ศ. 2475 อยุธยาจึงเปลี่ยนฐานะเป็นจังหวัดพระนครศรีอยุธยาจนถึงปัจจุบัน
ในสมัยจอมพล ป.พิบูลสงคราม เป็นนายกรัฐมนตรี ได้มีนโยบายบูรณะโบราณสถานภายในเมืองอยุธยา เพื่อเป็นการฉลองยี่สิบห้าพุทธศตวรรษ ประจวบกับในปี พ.ศ. 2498 นายกรัฐมนตรีประเทศพม่าเดินทางมาเยือนประเทศไทย และได้มอบเงินจำนวน 200,000 บาท เพื่อปฏิสังขรณ์วัดและองค์พระมงคลบพิตร เป็นการเริ่มต้นบูรณะโบราณสถานในอยุธยาอย่างจริงจัง ซึ่งต่อมากรมศิลปากรเป็นหน่วยงานสำคัญในการดำเนินการ จนองค์การศึกษาวิทยาศาสตร์และวัฒนธรรมแห่งสหประชาชาติหรือยูเนสโกมีมติให้ประกาศขึ้นทะเบียนอุทยานประวัติศาสตร์พระนครศรีอยุธยา เป็น "มรดกโลก" เมื่อวันที่ 13 ธันวาคม พ.ศ. 2534 มีพื้นที่ครอบคลุมในบริเวณโบราณสถานเมืองอยุธยา
อำเภอพระนครศรีอยุธยา อำเภอท่าเรือ อำเภอนครหลวง อำเภอบางไทร อำเภอบางบาล อำเภอบางปะอิน อำเภอบางปะหัน อำเภอผักไห่ อำเภอภาชี อำเภอลาดบัวหลวง อำเภอวังน้อย อำเภอเสนา อำเภอบางซ้าย อำเภออุทัย อำเภอมหาราช อำเภอบ้านแพรก Ayutthaya one of the major tourist attraction and was founded in 1350 by King U-Thong. It was the capital of Thailand (then called Siam) for 417 years from 1350 until it was sacked by the Burmese army in 1767. During this era Ayutthaya had 33 kings of different dynasties ruling the kingdom This period of Thai (Siamese)history is now usually referred as the Ayutthaya period or Ayutthaya kingdom. The Bowring Treaty (1855), signed by King Mogkhut between Siam and Britain, was the first of its kind and successfully opened up Siam to Western influence and trade.
The ruins of the old capital in the Ayutthaya historical park are now a UNESCO World Heritage Site and have been so since December 1991. The province is also home to the Bang Pa-in summer palace complex.
Originally named Krung Kao (กรุงเก่า), the province was renamed to Phra Nakhon Si Ayutthaya in 1919.
According to legend King Ramathibodi I found a beautiful conch buried in the ground, and chose the site as the place for his future capital. He then placed the conch on a pedestal tray and built a pavilion around it. The seal shows this pavilion with the provincial tree behind it. The provincial flower is ดอกโสน (Dok son) Sesbania aculeata, and the provincial tree is the Fragrant Manjack (Cordia dichotoma). The provincial slogan ราชธานีเก่า อู่ข้าวอู่น้ำ เลิศล้ำกานท์กวี คนดีศรีอยุธยา can be translated as "Old capital city, food larder of the country, poet laureates galore, and national heroes".
Ayutthaya is 76 kilometres north of Bangkok and boasts numerous magnificent ruins. Such ruins indicate that Ayutthaya was one of Indo - China’s most prosperous cities. There is Phra Nakhon Si Ayutthaya Historical Park which is a vast stretch of historical site in the heart of Ayutthaya city.
There were three palaces in Ayutthaya: Grand Palace, Chantharakasem Palace or the Front Palace, and Wang Lang or the Rear Palace. In addition, there were many other palaces and buildings for royal visits located outside the city area of Phra Nakhon Si Ayutthaya, such as Bang Pa-In Palace at Amphoe Bang Pa-in and Nakhon Luang Building at Amphoe Nakhon Luang.
Ayutthaya Tourism Centre (ศูนย์ท่องเที่ยวอยุธยา–ATC): The centre is established by the Fine Arts Department and developed to be a tourist information centre by the Tourism Authority of Thailand (TAT) with high reliefs of 6 great kings and queens from the Ayutthaya Kingdom on the facade of the building remain in their original positions. The center is home to TAT information center, an exhibition on Phra Nakhon Si Ayutthaya’s tourism and a contemporary art gallery.
Ayutthaya Historical Study Centre (ศูนย์ศึกษาประวัติศาสตร์อยุธยา) is a national research institute devoted to the study of Ayutthaya, especially during the period when Ayutthaya was the capital of Siam. The Centre is responsible for the museum of the history of Ayutthaya, which exhibits reconstructions from the past. The Centre also supports an information service and a library containing historical materials about Ayutthaya.
Chao Sam Phraya National Museum (พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติเจ้าสามพระยา): The construction of this museum was funded by the proceeds from the sale of votive tablets discovered in the underground crypts of the principal Prang tower of Wat Ratchaburana. Since the temple was built by King Borommarachathirat II (Chao Sam Phraya), the museum was named after him. The opening ceremony of this museum was held in 1961 and was presided over by Their Majesties the King and the Queen. It was the first museum in the country to present a new form of exhibition, displaying artefacts unearthed from the archaeological excavations as well as restoration of ancient monuments.
Wat Phra Si SanphetWat Phra Si Sanphet (วัดพระศรีสรรเพชญ์): This important and most impressive monastery is located in the Grand Palace compound like Wat Phra Si Rattanasatsadaram (Wat Phra Kaeo) of Bangkok. Used as a residential palace, it became a monastery in the reign of King Ramathibodi I. When King Borom Trai Lokanat commanded new living quarters built, this residential palace was given to be a temple area, thus originating Wat Phra Si Sanphet: The royal chapel does not have any monks and novice inhabitants.
Grand Palace (พระราชวังหลวง): Currently called “Ancient Palace”. The residential palace of every king was located close to the city wall of Ayutthaya. Important buildings inside the Grand Palace compound are Wihan Somdet Hall (พระที่นั่งวิหารสมเด็จ), Sanphet Prasat Hall (พระที่นั่งสรรเพชญ์ปราสาท), Suriyat Amarin Hall, Suriyat Amarin Hall (พระที่นั่งสุริยาสน์อมรินทร์), Chakkrawat Phaichayon Hall (พระที่นั่งจักรวรรดิ์ไพชยนต์), Trimuk Hall (พระที่นั่งตรีมุข) and Banyong Rattanat Hall (พระที่นั่งบรรยงค์รัตนาสน์)
Wat Chaiwatthanaram (วัดไชยวัฒนาราม) is another monastery; King Prasat Thong commanded it built. The great beauty has been reflected from the main stupa and its satellite stupas along the gallery, an architecture influenced by Khmer.
Wat ChaiwatthanaramWat Yai Chaimongkhon or Wat Chao Phraya Thai (วัดใหญ่ชัยมงคล หรือ วัดเจ้าพระยาไท): This monastery constructed in the reign of King U-Thong. King Naresuan the Great commanded that the pagoda be built to celebrate the victory of his single-handed combat on the elephant back. He also intended a huge construction to match the large pagoda of Wat Phukhao Thong, and named it “Phra Chedi Chaiyamongkhon”.
Bang Sai Arts and Crafts Centre (ศูนย์ศิลปาชีพบางไทร) Farmers from Ayutthaya as well as from other provinces undergo training in folk arts and crafts here. At this centre, visitors have a glimpe of how farmers in the four regions live and work and how their products of arts and crafts are produced. 9. Bang Pa-In Palace (พระราชวังบางปะอิน) Originally, Bang Pa-In was a riverine island. When King Prasat Thong became the Ayutthaya king (1630-1655), he had the Chumphon Nikayaram Temple built on his family estate. The palace surrounded by a lake 400 metres long and 40 metres wide. Bang Pa-In was used as a country residence by every Ayutthaya monarch after King Prasat Thong.
Bang Sai Arts and Crafts Centre Fair (งานประจำปีศูนย์ศิลปาชีพบางไทร) At the end of January
Held annually toward the end of January at Bang Sai Arts and Crafts Centre, the fair features displays and contests of the arts and crafts products, sales of local products and cultural performances.
Songkran Festival (งานเทศกาลสงกรานต์) April 13
Held annually on 13 April in front of Wihan Phra Mongkhon Bophit, Amphoe Phra Nakhon Si Ayutthaya, it features a traditional procession, Thoet Thoeng drums procession, Song Nam Phra ceremony of the miniature of Phra Mongkhon Bophit image, and Nang Songkran beauty contest.
Wai Khru Bucha Tao Ceremony (พิธีไหว้ครูบูชาเตา) Around April – May
A wai khru ceremony held by blacksmiths and knife-makers of Aranyik knives at Ban Ton Pho, Ban Phai Nong and Ban Salai, Tambon Tha Chang, Amphoe Nakhon Luang to pay salute to their masters and forge spirits.
The ceremony is usually held on an early Thursday morning which may be the 7th, 9th, etc. day of the waxing moon of the 5th lunar month (around April – May) in order to express gratitude to their masters, sweep away possible accidents during their works as well as for their own auspiciousness and prosperity. After chanting for a congregation of angels and saluting the Triple Gem, the master of the ceremony will chant for a congregation of gods which include Siva, Vishnu, Brahma, Vishnukarma, Matuli, Vaya, Gangga, 8 ascetics, etc. as well as Thai, Lao, Mon, and Chinese masters who have imparted them with the ironwork skills, for them to receive their offerings and bless all participants. All tools and equipment will be gilded and lustral water made to sprinkle on the tools and participants.
Bang Sai Loi Krathong and Traditional Long Boat Races (งานลอยกระทงตามประทีปและแข่งเรือยาวประเพณีศูนย์ศิลปาชีพบางไทร) November
It is an annual festival held toward the end of November at the Bang Sai Arts and Crafts Centre, Amphoe Bang Sai. Activities include Nang Nopphamat beauty contest, contests of processions, Krathongs, and hanging lanterns, folk entertainment, traditional and international long boat races, and sales of the Centre’s products.
Ayutthaya World Heritage Fair (งานแสดงแสงเสียงอยุธยามรดกโลก) December
To commemorate the occasion of the Ayutthaya Historical Park being declared a World Heritage Site by UNESCO on 13 December, 1991, a celebration is held annually for 1 week during the same period of the year. The Fair features local ways of life, handicrafts, Thai traditions and culture as well as the light and sound presentation on the history of the Kingdom of Ayutthaya.
Ayutthaya Maha Mongkhon (อยุธยามหามงคล – ไหว้พระเก้าวัด) Buddhist Lent Festival
Phra Nakhon Si Ayutthaya Provincial Administration in collaboration with the Tourism Business Association and TAT Central Region Office: Region 6, organise the Ayutthaya Maha Mongkhon programme for participants to visit 9 temples in the province during the Buddhist Lent Festival.